Børn lærer livreddende førstehjælp ved Sluseholmen

Foto: Mikkel Gantris.
Af Anna Marie Birkbak
Ekstern skribent

Et lokalt samarbejde gør, at 20 børn I fire uger har trukket våddragten på og givet sig i kast med livreddende førstehjælp, torpedo-redninger og fælles vandaktiviteter ved Havnebadet Sluseholmen i Københavns Sydhavn.

.

Samarbejdet, der er mellem TrygFonden Kystlivredning, Sluseholmen Skole og Fritids KKFO og Sankt Annæ Idrætsforening, har givet en gruppe børn fra 1. klasse på Sluseholmen Skole og Fritid mulighed for at gå til livredning fire onsdage i træk efter skole.

Fordelene ved at deltage i den lidt anderledes idrætsaktivitet er mange: Børnene bliver fortrolige med vandet, de lærer hjertelungeredning og hjertestarter at kende, de stifter bekendtskab med både at hjælpe andre og sig selv, og de er en del af et fællesskab, mens de gør det!

Stefan Strøm Oskarsson, daglig KKFO-leder på Sluseholmen Skole og Fritid, er begejstret for at kunne tilbyde børnene en tidlig introduktion til vandsikkerhed:

“Der er to ben i det, vi gør: 85% af børnene i skoledistriktet bor bogstavelig talt ud til havnemiljøet. Vand er deres skolevej – og derfor arbejder vi med vandtilvænning fra de helt små klasser. Det er vores måde at fortolke “sikker skolevej” på. Den anden del handler om, at vores bestyrelse har ønsket flere blå foreningstilbud på skolen – som tillæg til den grønne profil, skolen har i forvejen. Tilbuddene kunne måske endda være alternativer til den obligatoriske svømmeundervisning. Så nu har vi lavet det her pilotprojekt med livreddercamps sammen med Sankt Annæ IF, og det passer lige til vores behov!”

Stefan Strøm Oskarsson fortæller også, at skolens 4. klasser skal have et UdeSkole-forløb omkring livredning, og at han drømmer om en rød tråd fra de mindste til ældste klasser, hvor vandtilvænning, sikkerhed og livredning er faste kompetenceforløb for på skolen.

.

Efterspørgsel efter “blå” kompetencer i Københavns Kommune

Der er mere end 8.000 km kyststrækning i Danmark, og derfor er det livsvigtige kompetencer at kunne redde både sig selv og andre i nød. Men det er også vigtigt, at børn fra en tidlig alder bliver trygge ved vand, så de ikke kun har kompetencerne på plads, men så de også er glade for at bruge vandet og i dette tilfælde byens faciliteter i fritiden.

Netop vandkompetencer er i høj kurs i Københavns Kommune, hvor haltiderne i de indendørs vandfaciliteter slet ikke kan imødekomme den store efterspørgsel fra borgerne.

Derfor er idrætskonsulent hos DGI Storkøbenhavn, Nanna Grønbæk, glad for, at en skole som Sluseholmen Skole og Fritid tager sådan en opgave på sig og bygger bro til foreningslivet samtidig:

”Sluseholmen Skole og Fritid går forrest ved at udbyde et livredningsforløb for deres 1. klasser, der tidligt får stiftet bekendtskab med vand, livredning og fritidsfællesskaber på samme tid. Takket være TrygFonden, der stiller undervisere og udstyr til rådighed, kan Sankt Annæ IF og skolen introducere de mange fordele der er ved at kunne begå sig ved, på og i vandet for børnene. Det er virkelig positivt, at civilsamfundsaktører tager det ansvar i en kommune som København, hvor ventelisterne til vandtid er mere end almindeligt lange.”

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*