Havnebussen fejrer 25-års fødselsdag

Foto: Movia.

I et kvart århundrede har københavnere og byens besøgende kunnet sejle gennem Københavns Havn mellem hjem, job og byens mange muligheder. Det skriver Movia i en pressemeddelelse.

.

Havnebussen zig-zagger gennem Københavns havn fra Teglholmen i syd til Orientkaj i nord. Det foregår ikke med motorstøj og brede bølger bag sig – helt stille krydser havnebussen vandet og fragter passagerer fra den ene side af havneløbet til den anden, og det har den gjort i 25 år.

“I 25 år har Movia sejlet rundt med passagerer i København. Havnebussen spiller en vigtig rolle i den københavnske infrastruktur og kollektive transport. Den får byen til at hænge sammen over vandet og bringer mennesker tættere på hinanden. Og så sejler havnebussen endda på el, så transporten foregår lydløst og uden co2-udledning,” fortæller Stine Sander, direktør for kunder og kommunikation i Movia.

.

Havnebussens mange ansigter

Sejladsen går i dag ekstra stille for sig sammenlignet med havnebussens jomfrutur i år 2000. I dag sejler den nemlig på el. Ved hver endestation bliver den lagt til opladning i otte minutter, inden den vender retur med fornyet energi.

De elektriske havnebusser kom i vandet for fem år siden og erstattede de dieseldrevne af slagsen.

Kigger man endnu længere tilbage havde havnebussen et helt anderledes udtryk. I en kort periode har der nemlig været indsat samme type båd som kanalrundfarts-bådene. Lave at stige ombord på og rimeligt kølige at rejse med om vinteren.

Dengang foregik betalingen oftest med klippekort og papirbilletter – i dag kan det klares med et enkelt swipe i Rejsekort-appen som i en almindelig bus.

.

Ikonisk havnebus

Også i Københavns Kommune fejrer man fødselsdagen. Midlertidigt medlem af Teknik- og Miljøudvalget og medlem af Movias bestyrelse, Niels Bjerrum (S) fortæller:

“Havnebussen er en ikonisk del af det københavnske bybillede. Den er en nøglebrik i kulturlivet på tværs af Københavns Havn, så turen fra f.eks. Nyhavn til Operaen eller Refshaleøen er nem og hurtig.”

For nylig kunne Movia fejre, at 2024 havde været et rekordår. Hele 1 million passagerer var nemlig steget ombord på havnebussen i løbet af året. Netop på grund af for mange passagerer, er der i sommermånederne indsat en ekstra havnebus, som sejler i pendulfart mellem Nyhavn og Operaen.

På den måde kan rigtig mange få glæde af den nu 25 år gamle offentlige transportmulighed – havnebussen.

Error, no Advert ID set! Check your syntax!

1 kommentar

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*