Rejsekort-appen bliver mere tilgængelig for digitalt utrygge rejsende

Foto: Ulrik Jantzen / Movia

At rejse med kollektiv transport skal være en mulighed for alle – også for dem, der kan føle sig udfordret af den digitale udvikling. Det skriver Movia i en pressemeddelelse, hvor trafikselskabet præsenterer en række nye forbedringer i Rejsekort-appen, udviklet i samarbejde med Rejsekort & Rejseplan A/S samt flere handicap- og seniororganisationer.

.

Målet er at gøre appen mere tilgængelig og brugervenlig for digitalt utrygge rejsende, som risikerer at blive hægtet af den digitale udvikling. Forbedringerne er udsprunget af Forum for digital inklusion på farten, hvor brugerorganisationer og trafikselskaber mødes fire gange om året for at drøfte løsninger, der kan imødekomme behovene hos særligt udsatte grupper.

.

Nemmere adgang og større tryghed

Ifølge pressemeddelelsen har input fra organisationer som Danske Handicaporganisationer, Dansk Blindesamfund, Ældre Sagen og Lev været afgørende for udviklingen af de nye funktioner. ”Bussen er for os alle sammen. Movia er derfor stolte af det gode samarbejde med Forum for digital inklusion på farten. Med deres input har vi kunne skabe gode forhold for mennesker med handicap, så de føler sig trygge i bussen”, siger Stine Sander, direktør for Kunder og Kommunikation i Movia.
En af de centrale forbedringer er, at det nu er blevet nemmere at checke en ledsager ind i appen. Derudover kan pensionister over og under 67 år samt personer med handicap med få klik oprette sig og rejse til en lavere pris. Appen bruges allerede af 1,7 millioner rejsende og dækker 13.000 stoppesteder på Sjælland og øerne.

.

Fra rabat til rettighed

En markant ændring er, at den lavere pris for personer med handicap og pensionister under 67 år ikke længere præsenteres som en ”rabat”, men som en berettiget rettighed. Kundetypen ”Handicap” er flyttet fra rabatsektionen til brugerens profil, hvilket skal bidrage til at normalisere og integrere denne funktion i appen.
Derudover er adgangen til den lavere pris blevet forenklet. Brugerne kan nu aktivere den med MitID, som er den digitale løsning, brugerne har størst tillid til. For dem, der allerede har kundetypen ”Handicap” eller ”pensionist under 67 år” på det fysiske Rejsekort, aktiveres den lavere pris automatisk i appen.

.

Bedre oplevelse for skærmlæsere

For at imødekomme behovene hos synshæmmede brugere er skærmlæser-oplevelsen blevet forbedret. Blandt andet er unødvendig oplæsning af rejsetid fjernet, og ordvalget er optimeret, så appen bliver mere intuitiv at bruge for alle.

.

Om Forum for digital inklusion på farten

Forummet blev etableret i 2023 af Rejsekort & Rejseplan A/S i samarbejde med trafikselskaber og brugerorganisationer. Siden opstarten har forummet afholdt ti heldagsmøder, hvor deltagere fra blandt andre Dansk Blindesamfund, Autismeforeningen, Folkebevægelsen for et Demensvenligt Danmark og Døvblinde Danmark har bidraget med vigtig viden og erfaringer.

.

Om Rejsekort-appen

Rejsekort-appen blev introduceret i september 2024 og er siden blevet brugt på over 37 millioner rejser. Appen giver mulighed for at checke ind med et swipe på telefonen og automatisk check-ud. Den kan bruges i hele Danmark samt på Øresundstog til Malmö, Hyllie og Triangeln og på buslinje 110 Sønderborg-Flensborg (dog ikke på Bornholm).

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*