Energinets kabelarbejde på Artillerivej kan blive forsinke på grund af ammunitionsrester i jorden. Selvom vejen tidligst forventes at åbne for gennemkørsel i 2. halvdel af august 2026, understreger Energinet, at datoen ikke kan garanteres. Årsagen er risikoen for at finde ammunitionsrester, især når arbejdet nærmer sig Vejlands Allé.
Arbejdet på Artillerivej er opdelt i flere etaper for at tage hensyn til lokale beboere, brugere af Hekla Park og Haveforeningen Sønderbro. Den første fase, der startede 16. marts, omfattede underboringer ved indkørslen til Bonderosestien og den runde parkeringsplads. Dette område var midlertidigt spærret, men adgangen er nu delvist genåbnet.
Fra slutningen af maj påbegyndes næste etape på Vejlands Allé, hvor trafikken vil blive reduceret til færre kørebaner i begge retninger. Her kan fund af ammunitionsrester komplicere arbejdet og forsinke den samlede tidsplan.
Bredere konsekvenser for Amager
Projektet er en del af en større udbygning af Hovedstadens elnet, hvor Energinet etablerer nye 132 kV-kabelforbindelser mellem H.C. Ørstedværket, Amager Koblingsstation og Amagerværket. Mens strækningen mellem H.C. Ørstedværket og Amager Kobling forventes færdig senest november 2026, vil arbejdet på strækningen mellem Amager Kobling og Amagerværket først for alvor gå i gang i 2027.
For Nokken-området og havnefronten betyder projektet også midlertidige ændringer i adgangsforhold for cykler og gående. Energinet lover at informere nærmere om disse ændringer, inden arbejdet påbegyndes.
Området er gammelt militært skydeterræn, og derfor kan der være ældre ueksploderet ammunition, der først skal fjernes.
Gælder dette mon også området under Fælledby, hvorunder graves lige nu?
Som beboer på Artillerivej modtog vi den 2. juni 2026, følgende via e-boks.
Kære nabo
Energinets kabelarbejde på Artillerivej nu er så langt, at vi forventer at kunne genåbne vejen for gennemkørende trafik i slutningen af juni.
Vi udvider arbejdstiden i perioden fra den 8. til 22. juni:
På hverdage arbejdes der i fra klokken 07 til 19
I weekenden arbejdes der fra klokken 07 til 17
Hvad går arbejdet ud på?
Artillerivej har været spærret for gennemkørende trafik siden marts, mens vi har arbejdet med at lægge nye højspændingskabler i jorden. Arbejdet er en del af en større udbygning og forstærkning af elnettet på Amager. Vi ved, at spærringen har givet gener i hverdagen for mange naboer og trafikanter, og vi vil derfor gerne takke for jeres tålmodighed.
Arbejdet er nu rykket videre til Vejlands Allé. Når vi har afsluttet den sidste del mellem Artillerivej og Vejlands Allé, forventer vi, at Artillerivej igen kan åbnes for trafik i slutningen af juni.
Krydset Vejlands Allé og Artillerivej spærres fra klokken 20.00 til 05.00 den 8.-10. juni
Inden da er det nødvendigt at gennemføre en vigtig underboring ved krydset mellem Artillerivej og Vejlands Allé. Derfor bliver krydset spærret helt for trafik i to aftener og nætter mellem klokken 20.00 og 05.00 fra 8. til 10. juni. Arbejdet udføres om aftenen og natten for at tage mest muligt hensyn til den øvrige trafik i området, da der er tale om et meget trafikeret kryds.
Derefter tager det cirka en uge at færdiggøre resten af boringen og få trukket kabelrør. Det er i denne fase, at der kan skrues op for arbejdsindsatsen med udvidet arbejdstid og weekendarbejde.
Til slut skal Artillerivej retableres og afspærringen fjernes.
Da området er tidligere militært øvelsesterræn, skal der søges efter ammunitionsrester, inden der kan graves og bores i jorden. Det betyder også, at det er vanskeligt at udføre arbejdet om natten, da det er klart at foretrække for minerydderne at have dagslys at arbejde i. Dog vil den nævnte underboring foregå om natten af hensyn til trafikken. Det vil så kræve ekstraordinære tiltag med ekstra belysning for at ammunitionsrydningen kan foregå sikkert.
Vi tager forbehold for, at der kan opstå uforudsete forhold i den sidste del af arbejdet. Det kan for eksempel være store sten i undergrunden eller ammunitionsrester, som skal håndteres, før arbejdet kan fortsætte.
Arbejdet udvides ned mod Røde Mellemvej i slutningen af juni
Når Artillerivej åbner igen i slutningen af juni, fortsætter kabelarbejdet på Vejlands Allé helt ned mod Røde Mellemvej. Der vil derfor fortsat være ændrede trafikforhold i området.
Vi beklager de gener, arbejdet medfører, og vi gør vores bedste for at gennemføre det så hurtigt og sikkert som muligt.
Venlig hilsen
Energinet