Livredderne er klar til endnu en badesæson i havnen i København

I dag er den officielle badesæson i København åbnet. I år bliver sikkerheden styrket med livreddere på Sandkaj Badezone, mens havneværterne allerede sejler fra den 2. juni i forbindelse med Havnedagen.

Årets sommerbadesæson i København begynder, når de rød-gule flag i dag hejses ved byens havnebade og badeanlæg.

Sommeren igennem vil Københavns Kommunes livreddere være til stede for at skabe tryghed for de mange københavnere og besøgende, der søger mod vandet.

I år bliver indsatsen udvidet, så der også vil være livreddere ved Sandkaj i Nordhavn – et af byens mest populære badeanlæg.

Badeanlæg er en kæmpe succes

”Københavnerne har taget livet ved og i vandet til sig lige siden vi åbnede det første havnebad for snart 25 år siden, og hvert år bruger tusindvis af mennesker havnen til både badning, motion og afslapning. Derfor er det vigtigt, at vi følger med udviklingen og skaber fortsat tryggere rammer. Det gør vi blandt andet ved at udvide med livreddere på Sandkaj Badezone fra i år,” siger kultur-, fritids- og borgerserviceborgmester, Christopher Røhl (RV).

Livredderne vil være til stede dagligt fra kl. 10 til 18 ved havnebadene på Islands Brygge, Fisketorvet og Sluseholmen samt ved Sandkaj Badezone frem til den 31. august.

På byens resterende bade- eller dyppezoner føres der kun tilsyn.

Havneværterne er tilbage på vandet

Allerede fra tirsdag den 2. juni kommer havneværterne tilbage i havnen i forbindelse med Havnedagen.

Havneværterne sejler gennem sommeren torsdag til søndag til rundt i havnen og er med til at skabe tryghed, vejlede brugerne og forebygge farlige situationer på vandet. I skolernes sommerferie sejler de alle dage.

”Havnen bliver mere og mere aktiv om sommeren, og derfor spiller havneværterne en vigtig rolle for at fremme livet i vores fælles store blå byrum. De er synlige på vandet, hjælper med dialog og bidrager til, at både badende, sejlende og øvrige brugere kan nyde havnen på en tryg måde,” siger Christopher Røhl.

Livreddere på strandene følger senere på måneden

Fra den 23. juni til slut august vil der også være livreddere på Amager Strand og Svanemøllestranden som en del af sommerberedskabet.

Her vil livredderne være til stede i takt med, at skolerne går på sommerferie, og endnu flere søger mod strandene.

Københavns Kommune opfordrer samtidig alle badegæster til at bade med omtanke, holde øje med skiltning og orientere sig om vandkvaliteten, inden de går i vandet.

Ud over livreddere så holder politiet også øje med at badegæster overholder reglerne. Det er nemlig kun tilladt at bade hvor det er markeret, at badning er tilladt. Ellers er det forbud og kan medføre bøde.

 

Error, no Advert ID set! Check your syntax!

Vær den første til at kommentere

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*