Marathon – og hvad så dagen derpå?

Tekst og foto: Jette Ingerslev

Der ligger en kæmpe arbejdsindsats bag planlægning og afvikling af Copenhagen Marathon 2026 – og stor respekt for både arrangører, frivillige og ikke mindst de mange løbere! Det var en fornøjelse at opleve de første 15, slanke og lynhurtige afrikanske løbere suse gennem Vester Voldgade og hen over Stormgade. Sikke et syn!

Undervejs var der fin forplejning og gode, tydelige dropzoner til affald. Alt fungerede, som det skulle.

Men… dagen derpå lignede dele af byen lidt for meget en “efterfest”. Affald lå stort set overalt på løbe-ruten. Det var et forsømt og trist udtryk – og det fortjener København ikke.

Så hvad gør vi? Måske kunne man hente inspiration hos Danmarks Naturfredningsforening, som er eksperter i affaldsindsamlinger. Eller gøre det til en slags ny “københavnerdisciplin”, hvor lokale borgere griber handsker og poser og tager en hurtig oprydning i fællesskab.

Dagens flotte eksempel var, at en børnehave fra Vartov gik i Farvergade for at samle affald op med behørigt udstyr: Handske, korte gribetænger, spande og omsorgsfulde pædagoger! Et dejligt syn i det småvåde vejr.

Og hvad med løberne selv? Med 20–25.000 deltagere ville det faktisk kun kræve et par meters oprydning per person at gøre en stor forskel. Det kunne næsten være en ekstra (og lidt anderledes) finale på løbet!

Sparta og arrangørerne har allerede skabt et flot arrangement på selve dagen – måske næste skridt er at sikre, at København også står lige så skarpt dagen efter

Error, no Advert ID set! Check your syntax!

Vær den første til at kommentere

Efterlad et svar

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*