DEBAT: Krydstogtsforurening: Vi må turde sige nej til de beskidte skibe

DEBAT Af: Kristine Ammitzbøll-Bille, nr. 2 på Radikale Venstres liste til kommunalvalget i København.

Endelig! Efter alt for mange års venten har København fået sit første landstrømsanlæg til krydstogtskibe – og ikke bare hvilket som helst, men det største i Europa. Det er et vigtigt skridt for både klimaet og folkesundheden i hovedstaden.

Men vi skal passe på med at klappe os selv alt for hurtigt på skuldrene. For virkeligheden er, at kun 25-30 procent af de krydstogtskibe, der lægger til i København, reelt kan bruge landstrøm. Det betyder, at størstedelen stadig vil ligge i havnen og forurene luften med dieselgeneratorer, døgnet rundt.

I år forventes hele 295 krydstogtskibe at besøge København. Et enkelt skib uden landstrøm svarer i luftforurening til omkring 3.500 biler. Det løber op i en forurening svarende til mindst 722.750 personbiler – i vores havn, midt i byen, hvor folk bor, løber, cykler og lader deres børn vokse op.

På længere sigt forventes det, at cirka halvdelen af skibene vil kunne bruge landstrøm. Det er bedre – men langt fra godt nok.

Det er urimeligt, at naboer til havnen og københavnere i almindelighed skal betale prisen for krydstogtindustriens manglende vilje til at omstille sig. Derfor er det på tide, at vi sætter en klar grænse: Vi skal turde sige nej til de skibe, der ikke vil eller kan tilslutte sig landstrøm.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*