Fremgang i Københavns Lufthavne A/S og overskud på 98 millioner kr.

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Københavns Lufthavne har et kvartalsoverskud før skat på 98 millioner kr. før skat. Rejselysten fortsætter med at stige, og i årets tre første måneder er knap 5,8 millioner passagerer rejst gennem Københavns Lufthavn. Det skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

.

2024 er begyndt positivt for Københavns Lufthavne med et støt stigende antal passagerer. I årets første kvartal rejste knap 5,8 millioner passagerer gennem lufthavn, hvilket er 11 procent flere end samme kvartal sidste år. Resultaterne er dog ikke på niveau med 2019 – året før pandemien. Her havde lufthavnen 6,3 millioner passagerer i samme periode.

Københavns Lufthavne kommer ud af første kvartal med et overskud på 98 millioner kr. før skat og en samlet omsætning på 1 milliard kr. Det er en klar forbedring i forhold til sidste år, hvor første kvartal gav et underskud på 59 millioner kr. før skat, og den samlede omsætning var på 839 millioner kr.
“Jeg er godt tilfreds med resultatet for de første tre måneder, som lever op til vores plan og prognose. Vi mærker en fortsat stigende rejselyst, og der er høj aktivitet i terminalerne med mange rejsende, men vi er endnu ikke på niveau med 2019 – året inden pandemien – og vi kan godt mærke, at vi mangler ni procent af passagererne”, siger Christian Poulsen, CEO, Københavns Lufthavne.
.

Stigende omsætning

Den aeronautiske omsætning fra flytrafikken landede på 608 millioner kr. i første kvartal, hvilket er en stigning på 39 procent i forhold til sidste år.
Stigningen er primært drevet af de nye, højere takster og et stigende antal passagerer. Taksterne trådte i kraft den 1. januar 2024 og er den pris, flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnens baner, terminaler og services.
I årets første kvartal endte den ikke-aeronautiske omsætning på 428 millioner kr., hvilket er en stigning på syv procent i forhold til samme periode sidste år. Indtjeningen i den ikke-aeronautiske del, med shoppingcenter, udlejning, parkering og hoteller, er afgørende for Københavns Lufthavnes evne til at investere.
.

Vækst på ruter til Nordamerika

Der er en generel vækst i antallet af passagerer og særligt de interkontinentale ruter til USA og Mellemøsten oplever en positiv udvikling. Her er antallet af passagerer steget med 30 procent i forhold til sidste år.
“Vi er meget tilfredse med, at både flyselskaber og passagerer vælger Københavns Lufthavn til, og særligt de lange ruter klarer sig flot. Faktisk er vi over niveauet for 2019 på ruter til og fra Nordamerika. Antallet af passagerer på de direkte ruter mellem København og USA er 12 procent højere i første kvartal end året inden pandemien brød ud”, siger Christian Poulsen.
Der er også fremgang i antallet af transferpassagerer, der ankommer til lufthavnen og bruger København som et stop videre ud i verden. I første kvartal var 1,1 million transferpassagerer forbi Københavns Lufthavn, svarende til 15 procent flere end sidste år.
“Transferpassagerer er et væsentligt element af vores strategi om at være det største trafikknudepunkt i Nordeuropa, hvor flyselskaberne samler deres langdistancepassagerer fra Skandinavien og Nordeuropa i Københavns Lufthavn og flyver ud herfra. Vi forventer 5,5 millioner transferpassagerer i lufthavnen i år mod 4,8 millioner sidste år”, siger Christian Poulsen.
.

278 ruter fra Københavns Lufthavn

Om få uger begynder den travle sommerperiode. Turister fra hele verden kommer til Danmark, og rejsende fra Danmark og Sydsverige flyver på ferie med en af de 278 ruter, man hen over sommeren kan rejse med fra Københavns Lufthavn. Forventningen er, at knap ni millioner passagerer skal gennem lufthavnen i juni, juli og august. Her vil der være dage, hvor der er flere end 100.000 passagerer, der rejser via Danmarks største lufthavn.
.

Terminal 3 under forandring

De fleste passagerer, der rejser gennem Københavns Lufthavn, vil i den kommende tid opleve en lufthavn under forandring. Terminalområdet mellem Gates B og C bliver udvidet, så der i fremtiden bliver mere plads til de rejsende med et større udvalg af butikker, spisesteder og en større bagageudlevering.
“Vi arbejder hele tiden på at gøre oplevelsen for de mange passagerer endnu bedre. Mens byggeriet er i gang, vil en del af shoppingcentret være lukket af, men vi sørger for at byggeriet medfører så få gener for passagererne som muligt”, siger Christian Poulsen.
Dele af det nye terminalområde vil stå klar i 2027, mens det endelige byggeri er færdigt i 2028.
.

Outlook for resten af året

For hele 2024 forventer Københavns Lufthavne en vækst i omsætningen på 20 procent primært drevet af de nye takster og et stigende passagertal. Lufthavnen forventer et samlet passagertal på omkring 29 millioner i 2024.
Forventningerne til det finansielle resultat er dog usikre på grund af de fortsatte geopolitiske og makroøkonomiske påvirkninger. En forringelse af de faktorer kan påvirke rejselysten og København Lufthavnes finansielle forventninger negativt.
Hvis passagertallet når op på omkring 29 millioner, forventes resultatet før skat at blive mellem 1,15 og 1,35 milliarder kr. Her vil passagervæksten spille positivt ind, mens højere driftsomkostninger i forhold til 2023 påvirker negativt. De højere driftsomkostninger forventes primært at skyldes øgede passagerrelaterede aktiviteter, lovkrav, lønstigninger og inflation.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*