København har succes med ny metode til at skaffe sosu-medarbejdere

Foto: Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

København mangler sundhedsmedarbejdere, og derfor har kommunen taget et nyt våben i brug for at sikre arbejdskraft nok – med den rette uddannelse – til omsorg og pleje af syge og ældre københavnere. Og den nye metode virker.

.

Behovet for arbejdskraft i ældreplejen er massivt. Kombinationen af flere plejekrævende ældre de kommende år og færre uddannede sundhedsmedarbejdere er en farlig cocktail for den kommunale velfærd. Derfor er Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsforvaltning gået nye veje i jagten på flere uddannede kolleger.

’Koordineret rekruttering’ hedder satsningen, som skal sikre flere kvalificerede ansøgere og flere uddannede kolleger til plejehjem og hjemmepleje. Og det virker, lyder det fra både ansøgere og ledere. I perioden fra marts 2023 til marts 2024 har den nye metode medvirket til, at der er ansat 143 nye, uddannede kolleger og 139 ufaglærte afløsere.

.

Stor mangel

“Vi kommer til at mangle tusindvis af medarbejdere i de kommende år. Og samtidig stiger antallet af ældre med behov for pleje. Derfor er vi nødt til at finde kreative løsninger, så der også i fremtiden er tid til den enkelte borger. Vores ledere skal ikke bruge unødigt meget tid på rekruttering – tiden skal bruges på ledelse af medarbejderne, som yder pleje og omsorg”, siger sundheds- og omsorgsborgmester i Københavns Kommune, Sisse Marie Welling (SF).

Kort fortalt har forvaltningen droppet de klassiske jobopslag, hvor man søger en bestemt stilling på en bestemt arbejdsplads. I stedet er der indført en hotline og fælles stillingsopslag til for eksempel sosu-medarbejdere til kommunens mange plejehjem og hjemmeplejeenheder. Når ansøgere ringer eller sender en sms til hotlinen, hjælper rekrutteringsmedarbejdere med at matche ansøgerne med den helt rette arbejdsplads i forvaltningen.

.

Nye måder og metoder

Det er kernen i den nye model at gøre det lettere og mere effektivt for arbejdspladserne at finde de rigtige kandidater og samtidig gøre det let for kandidaterne at finde vej til den rigtige arbejdsplads. På den måde skal ledelsen på et plejehjem eller en hjemmepleje-enhed bruge mindre tid på ansættelsesprocessen.

“Hvis vi vil løse rekrutteringskrisen, så kræver det mange nye og forskellige tiltag. Det her er ét af dem. Vi har simpelthen gjort vejen fra tanken om nyt job til underskrevet kontrakt kortere. Som sosu-hjælper eller -assistent skal du blot gribe telefonen og ringe til vores hotline, som så hjælper med at matche dine ønsker til geografi, kultur, særlige fagområder og lignende med den arbejdsplads, som passer dig bedst. Samtidig fjerner det nogle af ledernes administrative opgaver, og vi giver dem således mere tid til god og nærværende ledelse. Tilbagemeldingerne har været enormt gode”, fortæller Sisse Marie Welling.

.

En rar og nem proces

Hver dag ringer og sms’er flere end tre kandidater til hotlinen hos forvaltningens nye rekrutteringsenhed. En af dem, der har benyttet sig af rekrutteringsenhedens service er Khadija, som er nyuddannet social- og sundhedsassistent:

“Jeg synes, det var en rigtig rar og nem proces. En medarbejder fra rekrutteringsenheden kontaktede mig, da jeg var færdig som elev. Så fortalte jeg om mine ønsker til et job, og så kiggede de på hvilke jobs, der var ledige, som matchede mine ønsker. Kort efter kom jeg til samtale på Plejehjemmet Verdishave, hvor jeg blev tilbudt et job. Jeg er rigtig glad for, hvor jeg er endt, og jeg har også anbefalet andre nyuddannede kolleger at benytte sig af rekrutteringsenhedens service”, siger Khadija.

.

Succes for plejehjemmet

Forstander på Plejehjemmet Verdishave, Louise Echardt Selch Vistoft, fortæller, at rekrutteringsenheden hjælper hende med en lang række opgaver, hun selv tidligere tog sig af. Blandt andet i forhold til administration af stillingsopslag, afslag til fravalgte ansøgere og sparring om, hvad der skal stå i stillingsopslagene.

“Jeg synes, den nye rekrutteringsenhed er et rigtig vigtigt fokuspunkt i den fremtid, vi kigger ind i med mangel på uddannet arbejdskraft. Rekrutteringsmedarbejderne hjælper os med at finde de rigtige medarbejdere, som forhåbentlig holder ved. Nogle gange har de talt med ansøgeren, inden vi indkalder til samtale, og de hjælper os dermed med at finde det rigtige match, så hverken ansøger eller vi spilder tiden. De tager noget af bøvlet væk fra os i driften”, siger Louise Echardt Selch Vistoft.

.

En ansøgning gælder til 45 steder

Ud over en hotline har også fælles stillingsopslag bidraget til at sænke barrieren for ansøgerne. Med fælles stillingsopslag skal kandidaten kun sende én ansøgning for at søge job på kommunens flere end 40 plejehjem eller 5 hjemmeplejeenheder.

Prognoser viser, at København kommer til at mangle 4.650 sosu-medarbejdere og sygeplejersker i 2030.

Sundheds- og Omsorgsudvalget i Københavns Kommune har besluttet at afsætte godt 14 millioner kroner til videreudvikling af rekrutteringsenheden samt styrket HR-understøttelse.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*