Rekord-sommer på Designmuseum Danmark

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

De besøgende er strømmet til Designmuseum Danmark i Bredgade denne sommer. Museet, der i juni åbnede en stor udstilling med danske design-ikoner, har netop slået sin egen sommer-besøgsrekord og har rundet flere end 200.000 betalende gæster pr. 1. august.

.
Designmuseum Danmark genåbnede i juni 2022 efter hele to års nedlukning. Det store spørgsmål var, om gæsterne ville vende tilbage i samme antal som hidtil. Sommerens store rykind af besøgende fra ind- og udland har dog cementeret, at interessen for at opleve det ypperste danske og internationale design i museets historiske rammer pt. er i vækst.

”Udstillingen har trukket rigtig mange – især internationale gæster, men faktisk ligger besøgstallet væsentligt over 2023-niveau i alle årets måneder indtil videre”, siger museets direktør Anne-Louise Sommer.

.

Rekordåret 2019

Det hidtil bedste besøgstal havde Designmuseum Danmark i 2019, hvor 310.192 betalende gæster besøgte museet.

Med flere end 200.000 gæster pr. 1. august i år ligger museet allerede en god del over tidligere års niveauer. Til sammenligning havde museet på samme tidspunkt sidste sommer knap rundet de 150.000. Det vil sige en stigning på 33 procent.

.

Irma-effekten

En udstilling om designhistorien bag den danske supermarkedskæde Irma var i årets første måneder med til at trække et stort antal danske gæster, der her kunne nyde et gensyn med kendte og elskede Irma-genstande som Irmapigen og de røde hjerteklistermærker, neonreklamer, kunstdåser og kunstposer, Irma-legetøj og engangstrusser i papir fra 1960’erne.

Udstillingen om Irma åbnede den 1. februar og i forsommeren blev den populære udstilling forlænget frem til 20. oktober 2024.

.

En ny museumsoplevelse

Ifølge direktøren hænger det gode besøgstal imidlertid ikke kun sammen med de nye udstillinger, men også at museet siden genåbningen i 2022 har haft et stort fokus på den samlede gæsteoplevelse og på at tilbyde et relevant og nytænkende eventprogram, der udfolder designfeltet og -historien.

”Fra den besøgende træder ind ad døren på museet, skal vedkommende føle sig velkommen og godt modtaget af vores engagerede frontpersonale, som tager imod og guider gæsterne. Vi har i 2024 opskaleret vores event-program og tilbud, så der altid er noget aktuelt at besøge museet for sammen med venner og familie – fra pop-udstillinger, koncerter og workshops til madevents og kreative samarbejder med relevante brands i museumshaven”, siger Anne-Louise Sommer.

Fortsætter den nuværende tendens, kommer museet til at slå sin egen besøgsrekord fra 2019.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*