Teglholm, tegninger og badetøj til børn

Ana Opanga er et nyt badetøjsbrand til børn, designet og udviklet af Charity Tembo Mikkelsen fra Teglholmen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Teglholmen og beboerne i området har spillet en stor rolle for Charity Tembo Mikkelsen, der er ved at lancere sin egen kollektion af badetøj til børn. Tegningerne på tøjet er tegnet af børn fra området, og lokale Facebook-grupper har været en uvurderlig hjælp i udviklingen af ideen.

Tekst: Mikkel Bækgaard, fotos: PR

 

Lokalmiljø og iværksætteri kan snildt gå hånd i hånd. Det er 33-årige Charity Tembo Mikkelsen fra Teglholmen et godt eksempel på. Hun er nemlig ved at lancere sin helt egen kollektion af badetøj til børn, som er stærkt påvirket af det lokalmiljø, hun bor og færdes i. Tøjet er nemlig udsmykket med tegninger lavet af børn fra lokalområdet, og undervejs i processen med at udvikle sin idé har Charity aktivt brugt sit lokalmiljø.

“Ideen med min kollektion af badetøj er, at det er udsmykket med farverige motiver, tegnet af børn. Alt for ofte oplever man, at søde motiver på børnetøj er tegnet af en eller anden designer, men her har vi rent faktisk tøj til børn, hvor det er børn selv, der har lavet tegningerne”, fortæller Charity, der selv har designet selve tøjet, der er blevet udsmykket med de farverige illustrationer og mønstre.

 

Badetøj fra havet, inspireret af havnebadet

Det var ellers ikke fordi det oprindeligt stod i kortene, at Charity Tembo Mikkelsen skulle springe ud som designer. Hun er uddannet cand.soc. i Global Refugee Studies fra Aalborg Universitet og har arbejdet i forskellige NGO’er og i Københavns Kommune. Men da hun selv fik tvillinger for et par år siden, sprang hun i første omgang ud som privat børnepasser, hvilket inspirerede hende til fortsat at arbejde med børn og samtidig finde en ny, mere kreativ vej i livet.

“Da vi flyttede herud på Teglholmen, var det ikke til at få en institutionsplads. Så først passede jeg mine egne børn, og siden valgte jeg at passe andres børn. Rigtigt mange har – ligesom vi havde det – svært ved at finde en plads til børnene. Og jeg fandt ud af, at jeg virkelig godt kunne lide at være sammen med børn, og undervejs fik jeg lyst til at arbejde med børnetøj. Også fordi jeg som mor til tvillinger selv har haft fingrene i virkelig meget børnetøj”, fortæller den børneglade iværksætter.

At det netop blev badetøj, som Charity har kastet sig over, skyldes i høj grad lokalmiljøet, fortæller hun:

“Jeg elsker at komme nede ved havnebadet, og det er herfra, jeg har fået ideen til, at det er badetøj, jeg gerne vil lancere. Samtidig faldt jeg over det her fantastiske materiale, lavet ud fra plastic, man har fisket op fra havet – fx gamle fiskenet. Det er perfekt at lave badetøj af – og så kan man sige, at man tager noget fra havet og giver noget igen i form af badetøj.”

 

Tegninger fra lokale børn

Undervejs i processen med at udvikle ideen med badetøjet til børn har Charity fået uvurderlig hjælp fra det aktive lokalmiljø på Teglholmen og Sluseholmen. Hun har blandt andet aktivt brugt lokale facebook-grupper til at afdække ønsker og behov til tøjet.

“Jeg har lavet flere surveys, som jeg har delt i de lokale facebook-grupper. Jeg har spurgt ind til, hvad folk gerne vil have. Og da jeg havde lavet mine første udkast til designs, har jeg spurgt til folks reaktioner på det. Det har virkelig været en stor hjælp”, fortæller hun.

Også de lokale børn har bidraget og hjulpet til.

“Hvis det ikke var for corona, så ville jeg gerne lave nogle workshops, hvor børn kunne møde op og være med til at lave tegninger og lignende, som så kunne ende på tøjet i kollektionen. Det kunne ikke rigtigt lade sig gøre, så i stedet eftersøgte jeg tegninger på Facebook. Her har de lokale børn været søde til hjælpe til”, siger Charity, der lover at lave fysiske workshops for de lokale børn, så snart situationen tillader det.

 

Til salg fra marts via Kickstarter

Lige nu glæder Charitysig til for alvor at lancere sit nye badetøjsbrand. I første omgang sker det fra starten af marts med en Kickstarter-kampagne. Her kan interesserede støtte projektet og forudbestille badetøjet. Og når så der er nok bestillinger, kan produktionen af første kollektion sættes i gang i Portugal, hvor badetøjet bliver produceret.

“Vi skal minimum have forudbestilt 200 sæt badetøj, før det kan lade sig gøre. Så det håber jeg rigtigt meget på, vil lykkes. I første omgang er min plan at sælge tøjet via Kickstarter-kampagnen og egen webshop, og så må vi på længere sigt se, hvad der sker. Jeg vil da ikke udelukke, at tøjet også bliver sat til salg på andre webshops også, men det ligger ikke fast endnu”, forklarer hun.

Og indtil da glæder Charity sig over den flotte modtagelse, hendes projekt har fået i lokalmiljøet.

“Jeg er overvældet over den støtte, jeg har fået af lokalområdet her på Teglholmen og Sluseholmen. Alle hepper på hinanden herude og ønsker det bedste for en. Det synes jeg er meget unikt for dette område. Mere end 100 personer har givet mig feedback og dermed givet mig den bedst mulige start på projektet”, slutter hun.

 

Ana Opanga – nyt badetøjsbrand til børn

Ana Opanga er et nyt badetøjsbrand til børn, designet og udviklet af Charity Tembo Mikkelsen fra Teglholmen. Tegningerne på tøjet er ægte børnetegninger, i første omgang lavet af børn i lokalmiljøet. ‘Ana Opanga’ betyder ‘kreative børn’ på zambisk – hvilket netop er det, som er missionen for projektet: at inspirere børn til at være aktive og kreative. Badetøjet bliver sat til salg i marts via en Kickstarter-kampagne. Læs mere på www.anaopanga.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*