Kaffekræs på Bryggen til både nørder og de helt almindelige kaffetørstige

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Skal der god kaffe i koppen, så er Roast Coffee på Islands Brygge et oplagt sted at få et skud koffein. Kaffebaren rister selv sin kaffe, og indehaver og stifter Andreas Astrup elsker at udforske kaffens mange muligheder – et område, man aldrig bliver færdig med.

 

Tekst og fotos: Mikkel Bækgaard

 

Når der skal laves en virkelig god kop kaffe, så er nysgerrighed og ydmyghed vigtig. For selvom en kop kaffe kan synes virkelig god, kan den altid blive bedre – eller i det mindste lidt anderledes – og en god kop kaffe i dag kan måske blive endnu bedre i morgen, hvis du bliver klogere og dygtigere.

Sådan er filosofien hos kafferisteriet og kaffebaren Roast Coffee, der siden 2016 har haft til huse i et kælderlokale på Vestmannagade på Islands Brygge. Her arbejder indehaver Andreas Astrup sammen med sit personale på at give kunderne den bedst mulige kaffeoplevelse – og det er en rejse, der aldrig slutter, for man kan altid udvikle sig.

“Vores grundprincip handler om ydmyghed og nørdethed. Vi er ydmyge over, at vi altid kan blive bedre og lære endnu mere om kaffens fantastiske verden. Og vi er nørdede, fordi vi går i detaljen og er meget opmærksomme på, hvordan alle parametre i det at lave en god kop kaffe spiller ind”, siger Andreas Astrup, der egentlig er uddannet cand.scient.pol., men som i 2015 skiftede karriere for at dyrke sin passion for kaffe på fuld tid.

 

Alt bliver målt og vejet

Kaffe er ifølge Andreas Astrup et kompliceret produkt, hvor virkelig mange aspekter spiller ind på det endelige resultat. Hvordan og hvor, kaffen er dyrket, er vigtigt, ligesom hele forarbejdningen har en effekt. Dertil kommer ristningen, som foregår i lokalerne på Vestmannagade samt malingen af bønnerne og selve brygningen. Alle dele har indflydelse på, hvordan den endelige kop kaffe smager.

“Både når vi rister kaffe og laver den færdige kaffe inde i kaffebaren, så er vi meget opmærksomme på detaljerne. Vi måler og vejer alt, så vi kan genskabe resultatet og sikre ens konsistens, smag og kvalitet. Samtidig gør det, at vi så kan ændre på et enkelt parameter – f.eks. temperaturen under ristningen eller malingsgraden af bønnerne – og på den måde se, om vi kan udvikle på produktet og gøre det endnu bedre”, forklarer han.

Derfor står baristaerne også klar med termometer og vægt, når de skal brygge en kop kaffe til kunderne i kaffebaren.

“Vi måler mængden af kaffe og temperaturen hver eneste gang, vi brygger en kop kaffe. Det sikrer, at den bliver så god som muligt. Når vi laver en espresso – som måske 90-95 procent af vores solgte kopper kaffe er baseret på – så bruger vi f.eks. altid 18 gram espressobønner, som er malet ens hver gang. Gennemløbstiden skal være 28 sekunder, og i den færdige espresso er der 36 gram væske”, siger Andreas Astrup.

 

Kaffen skal ristes korrekt

Hos Roast Coffee holder Andreas Astrup og hans kolleger både af at servere de klassiske espressobaserede kaffer – f.eks. caffe latte og cappuccino – og de mere moderne mere syrlige og lysristede kaffer, der gerne bliver lavet som filterkaffe, for kunderne.

For selvom der især for nogle år siden var en stærk trend på den københavnske kaffescene om, at det var finere og bedre at servere syrlig, meget lysristet kaffe, der bestemt ikke skulle drikkes med mælk, er det ifølge Andreas Astrup vigtigt ikke at blive dogmatisk og religiøs.

“Man kan lave kaffe på mange måder, og folks smag er forskellig. Og selvom en lysristet kaffe smager virkelig godt og får mange lyse og frugtige noter frem i kaffen, så er det stadig vigtigt, at man ikke bare laver den lys bare for at lave den lys. Kaffen skal stadig ristes korrekt, så den ikke kommer til at smage dårligt med diverse bismage – og det kan den godt få, hvis man simpelthen ikke rister den korrekt. Ristningsgraden er nemlig bare ét parameter blandt mange”, siger han.

 

Trends kommer og går

På samme måder giver Andreas Astrup heller ikke meget for alle de skiftende kaffetrends, der hele tiden popper op.

“Vi udvikler os hele tiden, og det samme gør kaffeverdenen, hvor vi hele tiden lærer nyt og opdager nye ting. Men der er også dogmer og døgnfluer, der kommer og går. Og nogle af de trends bliver hurtigt glemt igen. Nogle gange er det sjovt og interessant, men hvor godt smagte det egentlig?”

Andre trends er dog kommet for at blive, mener han.

“Det tror jeg blandt andet gælder for cold brew, hvor man brygger kaffen koldt over en hel nat. Det var vi nogle af de første i København til at lave, og det holder vi ved med”, siger Andreas Astrup.

 

Hvad kan du godt lide?

Selvom det strømmer ind med kunder hos Roast Coffee, der skal nyde en friskbrygget kaffe lavet af kaffebarens baristaer, er det også muligt at købe kaffebønner med hjem, så man kan eksperimentere derhjemme.

Og gør man det, er det ifølge Andreas Astrup en god ide at overveje lidt, hvad man egentlig godt kan lide. For den gode kop kaffe starter med en forventningsafstemning og med at vælge de rigtige bønner.

“Vi vil rigtig gerne høre om, hvad de enkelte kunder kan lide. Så kan vi hjælpe i den rigtige retning. Kan du godt lide kaffen rund og blød? Eller mere syrlig og frugtig? Kan du godt lide mælk i, eller vil du hellere drikke den sort? Alt det har indflydelse på, hvilken kaffe vi anbefaler – også når det kommer til bønnerne. Mange af de lysristede kaffer smager f.eks. ikke altid godt sammen med mælk, hvor mælken og det syrlige modarbejder hinanden. Så vil de gerne have lidt mælk i, så er der andre bønner, der passer bedre”, forklarer Andreas Astrup.

 

Roast Coffee

Kafferisteri og kaffebar på Vestmannagade i København. Bag kaffebaren står Andreas Astrup, der stiftede Roast Coffee i 2015. Udover risteriet og kaffebaren på Islands Brygge har Roast Coffee også en kaffebar i Studiestræde og på Vesterport Station. Roast Coffee sælger også kaffebønner på abonnement og kaffe til restauranter og virksomheder. www.roast.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*