Ny metro fra Hovedbanen til Islands Brygge kan koste den gamle politiskole livet

Den ene stationsplacering ville betyde, at den gamle politiskole på hjørnet af Artillerivej og Njalsgade skulle lade livet. Illustration: Metroselskabet.
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Af Jesper Schou Hansen

 

Nyt metro-byggeri på Bryggen kan koste livet for den gamle politiskole fra 1944, som fortsat bruges af politiet – dog ikke som politiskole.

Politikerne på Københavns Rådhus arbejder nemlig med en ny metrolinje, der pt. har navnet M5 Vest og Øst – og en af planerne er at starte med en rute fra Hovedbanen til Islands Brygge, videre til Amagerbro og med stop omkring enden af Prags Boulevard. Senere er det så muligt at forlænge ruten til Lynetteholmen, der dermed også bliver metrobetjent fra syd.

Fra Hovedbanen kan linjen køre omkring Frederiksberg, inden den svinger mod Rigshospitalet og fortsætter ud til Nordhavn.

En sådan linjeføring fra Hovedbanen til Islands Brygge og videre skal afhjælpe det pres, der er på de eksisterende metrolinjer M1 og M2 til henholdsvis Lufthavnen og Vestamager – især på strækningen via Christianshavn mod Kgs. Nytorv.

I flere af scenarierne for den kommende metrostation på Islands Brygge kommer metroen til at køre under den eksisterende metro – og for at få plads til det, så bliver det nødvendigt at lave byggeplads, hvor den gamle politiskole ligger i dag.

Til gengæld vil den kommende Islands Brygge metrostation så blive integreret med den gamle station, så man gennem trapper og elevator vil kunne benytte samme indgange til begge metrolinjer.

På grund af afstanden mellem Hovedbanegården og Islands Brygge vil det være nødvendigt at etablere en nødskakt. Den, forestiller kommunen sig, kommer til at ligge i Havneparken, der dermed også bliver byggeplads i en årrække.

 

Høring på vej

Selvom åbningen af ny metro på Bryggen først bliver engang i 2030’erne, bliver der allerede i april/maj i år en forhøring om metroen, hvor alle ideer er velkomne.

Derefter starter der en proces med VVM-undersøgelser, som man regner med varer frem til 2024 – som så igen afsluttes med en høring.

Allerede i år og frem mod 2024 skal politikerne på rådhuset og formentlig også på Christiansborg drøfte finansiering af metroen – og først derefter kan byggeriet af ny metro komme i udbud.

Københavns Kommune regner selv med, at man er henne i 2025, før man kan lave udbuddet, og at det først bliver i 2026, at der kan skrives kontrakt.

Mens der er planer om en ny metrostation i tilknytning til den eksisterende på Islands Brygge, så er der ikke planer om at betjene den sydlige del af Islands Brygge med metro. Her er bedste bud fortsat en cykel- og gangbro over havnen, så man kan benytte den kommende Sydhavnsmetro.

1 Comment

  1. Jeg synes, at jo mere metro, jo bedre.

    Når man betænker, hvor meget metroen løfter i byen København og Frederiksberg, så tror jeg da nok at også Ryvangen og Hellerup kunne ligge lige for, som mulige områder for snarlige planer om forlængelser af nettet.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*