To nye cykel- og gangbroer over havnen rykker tættere på

Ill/Foto: NPV A/S
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Både en ekstra Bryggebro mellem Bryggen og Enghave Brygge og en mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen er rykket et skridt nærmere efter det seneste politiske forlig på Rådhuset. Der vil stadig gå mindst fem-syv år, før den første af broerne kan stå klar.

 

Af Jesper Schou Hansen

 

Der er nu kommet fornyet luft under vingerne for to nye cykel- og gangbroer over Københavns Havn. Den kommende Lynetteholm og udbygningen af Refshaleøen gør, at en ny bro derfra til Nordre Toldbod giver god mening. Og Staten har allerede afsat 150 millioner kroner. Derfor er partierne på Rådhuset – minus Konservative – blevet enige om at finde pengene i årets budgetforhandlinger.

Knap så langt er projektet med en cykel-og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge, som vil skabe en ny forbindelse for gående og cyklister, der skal fra Sydhavnen og Vesterbro via Vasbygade og boligområderne på Engholmene ved Enghave Brygge til Artillerivej Syd-området på Islands Brygge.

Imidlertid rykkede broen en smule tættere på, da politikerne har vedtaget en såkaldt foranalyse, der skal give politikerne en ide om mulighederne og prisen.

 

Venstre og Radikale glæder sig

“Vi er virkelig glade for, at det lykkedes at kæmpe en foranalyse af en bryggebro mellem Islands Brygge og Enghave Brygge igennem. Der har tidligere været en foranalyse længere ude i havneløbet, men vi mener, at denne, som kommer til at forbinde Islands Brygge med Sydhavn metro, giver virkelig god mening. Vi kæmpede for den i sidste periode, og nu starter vi med analysen, og så kommer vi til at kæmpe for, at den bliver til virkelighed. Det er vigtigt at få hele havnen bundet så godt sammen som muligt”, siger Mia Nyegaard, kultur- og fritidsborgmester (Rad.). Ligesom Venstre har partiet længe talt for en bro over havnen på denne strækning.

Og netop hos Venstre er der også glæde over, at man er kommet skridtet videre især i den sydlige ende af havnen.

“Jeg er utrolig glad for, at Venstre var med til at sikre, at vi nu undersøger, hvordan en cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge skal udformes. Det arbejde har vi kæmpet for at sætte i gang længe”, konstaterer Venstres gruppeformand Louise Theilade Thomsen.

“Sydhavnsmetroen og den kommende metrostation ved Enghave Brygge forventes at åbne i 2024. Vi skal være på forkant og sikre, at de mange københavnere på Islands Brygge – nærmere bestemt Artillerivej Syd-området – vil få meget bedre adgang til metroen, end de har i dag, hvor Metrostationen DR Byen eller Islands Brygge er den nærmeste station”, siger Louise Theilade Thomsen, som dog bekræfter, at en ny bro simpelthen ikke kan være klar, til metroen åbner i 2024.

Der blev afsat 1,6 mio. kr. i overførselssagen til at foretage en foranalyse, som skal klarlægge forudsætninger, krav og vurdering af placering og udformning af en cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*