Tre husbåde ved Teglværket har fået nye placeringer

Martin Pedersen foran Alba. Foto: Henrik Herskind / Havnefronten.

Af Jesper Schou Hansen

Der er ved at ske et nybrud i behandlingen af husbåde langs Københavns Havn. Efter at By & Havn i årevis har tolket politikernes ønske om ”lovliggørelse” af forholdene for husbådene sådan, at hvis ikke aftaler var 100 % på plads, så var det væk, så har en ny politisk beslutning i efteråret allerede medført en ny tilgang til husbåde. Nu skal man se på muligheder i stedet for begrænsninger. Og det mærker tre husbåde, som Havnefronten har fulgt over de seneste måneder.

 

Har fået plads

”Så har jeg endeligt fået bekræftet fra By & Havn, at der er en både midlertidig og permanent løsning på plads”, lyder det fra Martin Pedersen, som ejer husbåden Alba. Han var en af de husbådejere, der kom i klemme, da den hidtidige placering bag Teglværket blev opsagt som følge af nybyggeriet i området.

”Alba flytter senest 1. april og i hele byggeperioden ca. 20 meter vestpå, og de to andre husbåde får ’tålt ophold’ ved the Residence – en af ejendommene på den modsatte side af Frederiksholmsløbet”, fortæller Martin Pedersen. Når byggeriet er afsluttet, er der lovning på to permanente pladser hos FB-Gruppen, som står for nybyggeriet af boliger og erhverv på den gamle Teglværket og en permanent plads ved the Residence.

For Martin Pedersen er det en stor lettelse at få placeringen på plads. Og han erkender, at det har slidt på ham og de andre – og at der også måske var en mail eller to, der ikke skulle være sendt. Men frustrationen var simpelthen så stor.

”Det har været nogle ’lidt’ belastende måneder. Når man står i det, så synes man kommunikationen til tider været både sløj og langsom. Det har givet nogle følelsesladede mails fra i hvert fald mig, som nok ikke skulle have været sendt”, indrømmer Martin Pedersen, der til gengæld er dybt taknemmelig for, at både FB-gruppen fik etableret nødstrøm, og at By & Havn fandt, hvad han kalder førertrøjen, frem.

”Der skete noget, da By & Havn kom i aktion, og det skal også de have stor tak for”, siger Martin Pedersen.

Han har også bemærket, at By & Havn nu har meldt ud, at der skal arbejdes for flere husbåde langs havnen, og at historien har været i flere medier.

”Det er positivt, men der ligger jo flere problemer allerede nu, for ovre på Enghave Brygge ligger en god håndfuld både, som pga. metrobyggeriet også kan være i problemer”, siger Martin Pedersen, der i øvrigt har oplevet en helt ny interesse fra naboerne omkring husbådene.

”Gåturen med hunden har været meget længere end sædvanligt, for mange naboer har spurgt interesseret om, hvordan det går med vores sag, fordi de har læst omtalen i avisen af vores problemer. Jeg har fået mange opmuntrende kommentarer fra folk i Frederiksholmsløbet, der ville være kede af det, hvis husbådene forsvandt”, siger Martin Pedersen.

 

Lokalplaner giver mulighed

Den gældende lokalplan for området har hele tiden indeholdt mulighed for husbåde, og hos FB Gruppen har Hans-Bo Hyldig, selskabets direktør, gennem hele forløbet udtalt sig positivt om mulighederne, hvilket nu så har materialiseret sig i en konkret løsning for husbådene.

Ændringen i By & Havns tilgang kommer som følge af politiske beslutninger på Københavns Rådhus, hvor BR-medlem og kommende borgmester Jens-Kristian Lütken (V) har fået vedtaget en beslutning om, at man skulle fremme husbåde i Københavns Havn i samarbejde med By & Havn, som administrerer havnen.

I drøftelsen var der bred politisk opbakning, og dermed sendte politikerne også et signal til såvel By & Havn som til Forvaltningen, der i en årrække havde til opdrag at sikre lovliggørelse af forholdene i havnen, hvilket ved flere lejligheder førte til det modsatte af at lovliggøre husbåde i havnen, nemlig at de blev bedt om at flytte.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*