Den internationale busterminal ved Dybbølsbro bliver forsinket – ingen ved hvor længe

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Allerede her til sommer burde Københavns nye internationale busterminal stå klar til at modtage de første internationale passagerer. Det kommer bare ikke til at ske. Det oplyser Vejdirektoratet, der står for projektet, i en pressemeddelelse.

For selvom det skrider godt fremad med at anlægge den fysiske del af den nye Københavns Busterminal ved Dybbølsbro, så mangler Vejdirektoratet at inde en leverandør til trafikstyringen og passagerinformationen. Vejdirektoratet gennemførte to udbud af ITS-løsningen i anden halvdel af 2022, men ingen leverandører bød på opgaven.

Det betyder, at der igen igen igen skal et nyt udbud i gang – og dermed bliver busterminalen tidligst klar i 2024. Hvis det vel at mærke tredje gang lykkedes at finde en virksomhed, der vil påtage sig opgaven.

Imens skrider arbejdet med holdepladserne, terminalbygningen og overdækningen af holdepladserne fremad og bliver gjort færdig i sommeren 2023.

Det kommer dog ikke til at hjælpe buspassagererne særlig meget, for uden et ITS system, så kan terminalen ikke bruges.

.

Skal afløse kaos ved DGI Byen

Den nye terminal bliver bygget, så rodet med de mange fjern- og internationale busser bag Hovedbanegården ved DGI Byen kan erstattes af ordnede forhold.

Busterminalen kommer til at samle fjernbustrafikken til og fra hovedstaden på én central placering, som er tæt på den øvrige kollektive trafik i form af S-tog, regionaltog og Metro, til glæde for de mange buspassagerer, der rejser ind og ud af København fra hele Danmark og fra vores nabolande.

Busterminalen kommer til at ligge under Dybbølsbro ved S-togsstationen Dybbølsbro Station mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade, hvor IKEA åbner.

.

Fakta om busterminalen

Den nye busterminal, der forventes at kunne blive taget i brug i foråret 2024, skal på et normalt hverdagsdøgn kunne servicere op til 195 busser. Der bliver 15 busholdepladser – 12 er til 15-meterbusser og tre til 18-meterbusser. Der bliver taxaholdepladser som ”Kys & Kør-zone” og op til 200 cykelparkeringspladser. Der kommer desuden elevator til Dybbølsbro og handicapparkeringspladser, og ligesom der kommer en terminalbygningen, bliver der opført ventefaciliteter, toiletter og mulighed for at indrette en kiosk. Samtidig har Ikea designet deres bygning, så passagererne kan bruge deres faciliteter.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*