Nu begynder opfyldningen af Københavns kommende stormflodssikring

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Lynetteholms jordmodtageanlægget er officielt indviet og taget i brug. Samtidig arbejder Lynetteholm på at blive landets første jordopfyld med el-ladestandere til jordtransporter. Det skriver By & Havn i et nyhedsbrev.

.

Når vi når 2026, så ligger der seks millioner tons jord og havbundssediment. Det vil udgøre første etape af Lynetteholmen, hvis omkreds med steninddæmning er på plads. Samtidig med at området opfyldes, så starter arbejdet med at opføre anden fase af Lynetteholms omkreds og stormflodssikring finde sted.

Lynetteholm bliver en vigtig del af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden, der både omfatter sikring mod syd, nord samt en dokport, der på et senere tidspunkt skal placeres mellem Lynetteholm og Nordhavn, for at blokere for indtrængende vand. Tilsvarende dokporte findes i større format andre steder i verden.

.

Grøn omstilling for lastbiler

I oktober 2022 tog By & Havn initiativ til et partnerskab på tværs af jordtransportbranchen, der vil samle kræfterne om at afprøve nye emissionsfrie lastbiltransporter til Lynetteholms jordopfyld.

Som en del af partnerskabet arbejder By & Havn for at få opsat el-ladestandere til jordtransporter, så Lynetteholms jordopfyld står klar til at kunne tilbyde opladning, når de første el-drevne jordtransporter bliver en realitet.

Ifølge partnerskabets to lastbilproducenter, Volvo og Scania, vurderes lastbiler, der kan trække de helt store jordtransporter, at være på markedet inden for det næste års tid.

.

Jord fra byggerier i København

Lynetteholm bliver etableret med overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter fra København og omegn, og på den måde bliver Lynetteholm en garant for, at man de næste mange år kan nyttiggøre områdets overskudsjord uden at skulle transportere jorden mange hundrede kilometer væk.

Selve planerne om jorddepot er vedtaget af Københavns Borgerrepræsentation før selve planerne om Lynetteholm blev opfundet. Dengang stemte alle partier – også modstandere af Lynetteholm som Enhedslisten – for etablering af et jorddepot i vandet mellem Refshaleøen og fortet Trekroner, der pt. ligger midt i udsejlingen til Københavns havn.

Ifølge nye beregninger fra den samfundsøkonomiske konsulentvirksomhed Kraka Advisory har anlæg af Lynetteholm en lavere CO2-udledningen end alternativet. Det skyldes, at alternativet med opførelsen af et dige sammen med den udledning, der ville finde sted, hvis store mængder jord skulle deponeres langt væk fra København, overstiger den CO2-udledning, opførelsen af Lynetteholm som halvø resulterer i.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*