DEBAT: Alternativet vil have normkritik tilbage i klasselokalet

Emil Sloth Andersen (Alternativet) - foto Gabriel Rovira
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

DEBAT. Fra Alternativets Emil Sloth Andersen har vi modtaget:

 

Nyt kønspolitisk forslag op til Uge Sex. Alternativet vil have normkritik tilbage i klasselokalet

.

De københavnske folkeskoler nærmer sig Uge Sex (som finder sted fra den 5.- 11. februar), og i den forbindelse stiller Alternativet et forslag i børne- og ungdomsudvalget den 7. februar. Det indebærer bl.a., at der igen skal være normkritisk undervisning i klasserne. Alternativet ønsker i det hele taget et større fokus på LGBT+mindretallets store mistrivsel. I den forbindelse udtaler børne- og ungdomsordfører Emil Sloth Andersen (Å) følgende:

.

  • Der er en brændende vigtig værdikamp her, som vi gerne vil genoplive. Det er stadig omtrent 9 ud af 10 LGBT+elever i folkeskolen, der hører skældsord som ”tranny” og ”bøsserøv” omkring deres identitet. Alle elever bør reflektere over, hvilke normer der ligger bag dé ord, og hvordan dé ord påvirker andre mennesker. Det kan normkritisk undervisning få dem til, og derfor bør vi politisk bakke op om normkritik.
  • Efter sagen om organisationen Normstormerne så er pendulet svinget i en retning, hvor der er for meget politisk berøringsangst ift. kønsidentitets-spørgsmålet. Normstormerne som organisation har fortjent kritik på mange punkter, og de får jo heller ikke flere penge pr. 1. januar. Men selve idéen om normkritisk pædagogik fejler ikke noget. Det er en meget etableret metode, som BUPL eksempelvis også har stort fokus på. Det er vigtigt, at vi også politisk sender et signal om, at vi vil have eleverne til at reflektere over den mobbekultur, der findes i skolen mange steder omkring andre kønsidentiteter
  • Normkritisk undervisning er ét af de initiativer, vi gerne vil skubbe på for. Vi vil samtidig have en hel nødpakke for LGBT+mindretallet. Den kunne eksempelvis inkludere flere kønsneutrale toiletter eller oplysnings-kampagner. Som medlem af børne- og ungdomsudvalget kan jeg konstatere, at omtrent 64 % af LGBT+ eleverne har haft selvmordstanker, ifølge LGBT+Danmark. Samtidig kan jeg konstatere, at vi næsten ikke taler om deres trivsel i børne- og ungdomsudvalget. Nu skal der altså ske noget

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*