Kæde dropper momsen på frugt og grønt med opråb til Christiansborg

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

365discount dropper momsen på alle frugt- og grøntvarer fra den 25. til den 31. januar 2024 som en opfordring til Christiansborg om at sænke momssatsen på frugt og grønt permanent for at fremme sundere fødevarevalg for alle.

.

“Vi står over for en alvorlig udfordring, hvor 48% af danskerne har ændret madvaner på grund af højere priser og i stigende grad spiser mindre sundt”, siger Michael Tilsted, kædedirektør for 365discount i en pressemeddelelse, hvor kæden offentliggøre initiativet.

“Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg”, siger Michael Tilsted.

.

Ikke et billigt initiativ

365discount har længe haft et ønske om at se differentieret moms på frugt og grønt i Danmark. Med denne uges initiativ tager kæden et konkret skridt mod at realisere dette mål:

“Det er naturligvis en investering for os at skære momsen på frugt og grønt i en hel uge. Men vi er villige til at betale prisen for at sende et signal i forhold til folkesundheden, og for at kunne vise med data hvor stor betydning priserne har på tilvalget af sundere fødevarer,” tilføjer Michael Tilsted.

I en undersøgelse fra november 2023 udarbejdet for bl.a. Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen og Hjerteforeningen støtter 81% af respondenterne idéen om lavere priser på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv. I 2022 skar 365discount momsen i et lignende initiativ, hvor tallene talte for sig selv.

.

Lavere priser øget – ikke overraskende – salget

“I 2022 købte danskerne hele 23% mere frugt og 44% mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne ift. at sænke priserne på sunde fødevarer permanent. Men på den lange bane kan vi ikke gøre det alene. Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne,” afslutter Michael Tilsted.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*