DEBAT: En grøn kanalrundfart begynder at haste

Kristine Ammitzbøll-Bille. Foto: Kasper Løjtved
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print
DEBAT: Af Kristine Ammitzbøll-Bille, kandidat til Københavns Borgerrepræsentation (Radikale)

Kanalrundfarten bør skifte de gamle dieselmotorer ud med moderne elmotorer, så os københavnere ikke længere skal leve med unødig støj og farlige partikler, når tourbådene vugger gennem havn og kanaler. Det standpunkt har jeg før forfægtet her i Havnefronten.

Så meget større var min skuffelse, da der var inviteret til borgermøde om inderhavnen af lokaludvalgene i Indre By og Christianshavn, og Stromma – firmaet bag den ene af havnerundfarterne – var afvisende over for at gå hurtigt over til el.

Helt ærligt? Hvem er imod det i 2024.

De henholder sig til, at de har indgået en aftale med By & Havn, der går helt frem til 2037, og det kan juridisk set måske have noget for sig.

Men når vi nu ved, at der er københavnere, der bliver syge af deres dieselos og endda folk, der dør tidligere på grund af de skadelige partikler, så er det da helt urimeligt, at det bare kan fortsætte.

.

Gør nu noget

Enten må Stromma selv gøre noget (det bedste), eller også må By & Havn genforhandle (det næstebedste).

Hvis ingen af de to løsninger snart kommer på banen, kunne jeg ønske mig, at Christiansborg tager fat og ganske enkelt lovgiver på området. Hvis det er nødvendigt.

Et lille aber dabai er nemlig, at miljølovgivningen allerede i dag kræver, at man bruger den mest miljøvenlige teknologi, når det er muligt. Måske er det en vej at gå?

Under alle omstændigheder haster det, så vores skønne inderhavn også kan blive vores grønne oase til gavn for byens borgere og deres velbefindende..

Havnefronten skaffer svar. Læs svaret fra Stromma her

1 Trackback / Pingback

  1. Stromma: Vi er i fuld gang med den grønne omstilling - Lokalavisen Havnefronten

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*