Små pengeinstituttet har vind i sejlene

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

De små banker har samlet fået omkring 50.000 nye kunder i 2023, svarende til 200 nye kunder per bankdag. Globaløkonomisk usikkerhed skaber behov for nære relationer til banken, mener formand.

.

Andelen af danskerne, der ønsker at skifte bank, har i løbet af 2023 sat rekord med 1,5 millioner privatkunder ifølge målinger fra Voxmeter, og hos foreningen Lokale Pengeinstitutter, der er en sammenslutning af 43 mindre banker, som netop har fremlagt årsrapport, er andelen af nye bankkunder steget igen i 2023.

“Den usikkerhed, der hersker om den geopolitiske situation, men også om udsigterne for den globale økonomi, skaber behov – udover det sædvanlige – for tryghed i det nære”, siger Lokale Pengeinstitutters formand, John Christiansen. Over de seneste 6 år har væksten hos de Lokale Pengeinstitutter været på 340.000 nye kunder.

.

Kunderne vil ikke bare være et kontonummer

Siden 2020 har andelen af danskere, der ønsker at skifte bank været støt stigende, og siden midten af 2023 har andelen været på et rekordhøjt niveau.

“De primære årsager er dårlig rådgivning som det vigtigste parameter, dernæst upersonlig service og på tredjepladsen bankens troværdighed. Der er dog store forskelle på årsagerne fra bank til bank”, fortæller Christian Stjer, der er administrerende direktør hos Voxmeter.

.

Plads til nye banker i København

På Kalvebod Brygge midt i København har Middelfart Sparekasse i starten af året slået dørene op til deres nye filial, og her mærker den fynske sparekasse efterspørgslen på den personlige service.

“Der er kommet kamp om kunderne de senere år, men der er også efterspørgsel efter det, vi kommer med. Selvfølgelig er vi konkurrencedygtige på vores priser og ydelser, men det personlige nærvær og tilgængeligheden er ikke gået af mode. Især ved de store ting som første bolig- eller bilkøb betyder det noget, at man ikke bare er et kontonummer hos os, men et menneske, der bliver mødt af et andet menneske”, siger Mads Lustrup, der er afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasses afdeling i København.

“Det betyder også noget for kunderne, at vi gør en stor indsats for at sikre, at vores medarbejdere trives, ligesom vores sociale indsatser, såsom March mod Ensomhed, har en værdi for dem, der vælger at blive kunde hos os”, tilføjer Mads Lustrup.

.

Der skal noget til, før vi skifter

De mange nye kunder i de Lokale Pengeinstitutters 43 forskellige banker kan vidne om en tendens blandt bankkunderne, og der skal, ifølge bankforsker og seniorrådgiver på Aalborg Universitet Lars Krull, en del til, før danskerne skifter banken ud.

“Der er to vigtige parametre, hvis vi ønsker at skifte bank, og vi skifter først, når vi mangler noget. Vi går så på jagt efter enten et bedre tilbud – altså en bedre pris, eller vi leder efter en bank, der vil tage en chance med os og realisere vores drømme og altså har større risikovillighed. Men der skal generelt meget til, før vi skifter bank”, siger Lars Krull, der er bankforsker og seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*