Christianshavns frie skole-fakkel

Sara Nilsson har etableret privatskole på Christianshavn
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Tekst og foto: Mikkel Bækgaard

 

Det enkelte barn har stor frihed, ligesom der ikke er nogen klokke, og fredagene er dedikeret til elevernes egne projekter. Sådan er det på friskolen Den Frie Fakkel på Christianshavn, der siden sommeren 2018 har budt elever indenfor til en anderledes skoledag og daglig meditation.

Kan børn selv vælge, hvad de vil lave hver fredag? Kan man starte skoledagen med meditation hver morgen kl. 08:45? Kan man lave en skole, hvor undervisningen er differentieret, så den passer perfekt til det enkelte barn, og lærerne rent faktisk har tid til at hjælpe?

Ja, er svaret – i hvert fald hvis man spørger Sara Nilsson, der er skoleleder og stifter af friskolen Den Fri Fakkel i Prinsessegade på Christianshavn. Her har hun – sammen med sin stab på ni medarbejdere – siden august 2018 budt børnene indenfor til en skoledag, der på mange måder er helt anderledes end den, som man oplever i folkeskolerne rundt omkring i København.

“Vi er en lille friskole, der lige nu har 45 elever fordelt på 0.-5. klassetrin. Med tiden, når vi får elever på alle klassetrin, kommer vi til at have maksimalt 130 elever. De er lige nu fordelt på fire forskellige hold – Venus, Mars, Neptun og Jupiter”, fortæller Sara Nilsson, da Havnefronten kigger forbi den lille skole for at høre om, hvordan det går med skolen her toogethalvt år efter åbningen.

 

Lodret læringskurve

Det går heldigvis rigtigt godt, slår Sara Nilsson fast. Det har været en stor fornøjelse – og en spændende udfordring – at åbne sin egen skole, forklarer hun. Især fordi hun har skullet lære en masse undervejs – på samme måde, som også børnene skal lære noget ved rent faktisk at bruge det lærte i praksis.

“Jeg kom fra en stilling som almindelig lærer på Ingrid Jespersens Gymnasieskole, og derfor har jeg skullet lære alt det her med drift og etablering af en ny skole fra bunden og undervejs. Men det passer egentlig meget godt sammen med vores filosofi om, at man lærer bedst ved rent faktisk at bruge sin viden. Jeg har fx skullet bruge matematik, som jeg ikke har brugt siden niende klasse. Det har været en lodret læringskurve”, siger hun.

Og netop at anvende det lærte i praksis og i forhold til elevernes personlige interesser er helt essentielt – ikke kun for Sara Nilssons egen læringskurve – men også for tankegangen bag Den Frie Fakkel, forklarer hun;

“Vi tager rigtigt meget udgangspunkt i den enkelte elev, og hvad de er interesseret i. Og vi lægger stor vægt på, at de skal prøve at anvende deres viden i praksis og lære mere herigennem. Det kommer blandt andet til udtryk hver fredag, hvor vi har ‘talenter og passioner’. Her vælger eleverne helt selv, hvad de vil arbejde med, og så sørger vi lærere for at koble skolefag og læring på”.

Således kan eleverne om fredagen vælge fx at bygge LEGO, lave mad eller måske at blive bedre til at tegne. Og så hjælper lærerne med at lave et projekt, så det giver fagligt mening.

“Hvis en gruppe elever fx vil bygge LEGO, så tager vi måske udgangspunkt i et kendt bygningsværk. Så taler vi om mål og arbejder med at bygge en model af bygningsværket i en bestemt målestok. Og hvis de vil lave mad, så arbejder vi måske med måleenheder og at lave et overslag over, hvad det vil koste at købe ind, så alle på skolen kan få en smagsprøve. Så lærer de også om at gange opskriften op, inden de går ned for at købe ind”, siger Sara Nilsson.

 

En skole med nærvær

For Sara Nilsson og hendes kolleger betyder rummeligheden, overskueligheden og fokus på det enkelte barn virkelig meget. Således er skolen med sine få elever og mange lærerressourcer – her er der halvt så mange elever pr. lærer sammenlignet med de fleste folkeskoler – et langt mere overskueligt sted at have sin dagligdag for de elever, der måske har svært ved at håndtere en dagligdag med hundredvis af andre børn tæt omkring sig.

Og det var netop dette nærvær, der i sin tid fik Sara Nilsson til at beslutte at ville åbne en friskole.

“Min ældste dreng var startet i folkeskolen, og vi sad til en skole-hjem-samtale, hvor lærerne roste ham for hvor godt og hurtigt, han havde klaret de nationale tests. Det var jo fint nok – det vidste jeg også godt selv, at han kunne – men der var intet fokus på, hvad han rent faktisk selv ville lære og brændte for. Da jeg spurgte ind til, om vi ikke kunne fokusere på hans ønske om at blive bedre til at tegne, kiggede de på mig, som om jeg lige var landet fra månen. Han passede ganske enkelt ikke ind i en skole med 800 elever”, siger hun.

 

Zoom – en udfordring for individuel undervisning

Hos Den Frie Fakkel har Sara Nilsson dermed skabt en skole, hun gerne ville lave for sin søn. Og heldigvis har hun oplevet stor opbakning – både fra forældre og fra det offentlige.

“Vi har haft et rigtigt godt samarbejde med Undervisningsministeriet. De er søde og lydhøre derinde”.

Og forældrene er gode til at hjælpe til med arbejdsdage og fx til at finde brugte møbler og lignende til skolen.

“Det er ikke sådan, at vi har ekstra penge, fordi vi er en friskole. Vi har nok generelt færre penge til rådighed pr. elev. Men vi vælger at bruge rigtigt mange af vores ressourcer på lærerne. Og så er det godt, at vi fx kan trække på forældrene, der måske har et gammelt spisebord til overs, vi måske kan få. Så sparer vi penge på møbler og indretning”, siger Sara Nilsson.

Så generelt er det gået godt med den nye friskole, slår hun fast. Også selvom corona-nedlukningen har været en ekstra stor udfordring:

“Det har været noget af en udfordring af tilrettelægge og koordinere individualiseret undervisning over Zoom. Når eleverne ikke engang har den samme lærebog, de kan slå op i, så har det krævet mange kræfter”, siger skolelederen, der glæder sig over, at alle eleverne pt. er tilbage i lokalerne i Prinsessegade.

Den Frie Fakkel

Friskole med pt. 45 elever i Prinsessegade på Christianshavn. Skolen arbejder med et fokus på individuelle læringsforløb og læringsstile, og eleverne har stor frihed til at fokusere på det, de interesserer sig for – men selvfølgelig altid med fokus på læring. Skolen optager nye elever på venteliste, og hvert år udvælger skolens personale en mangfoldig elevsammensætning baseret på et ansøgningsskema, som forældrene har udfyldt www.denfriefakkel.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*