Metro-selskabet skal måske bidrage til ekstra Brygge-bro

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

En enig Borgerrepræsentation har besluttet, at kommunen skal gå i dialog med metro-selskabet for at etablere en bro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge.

 

Af Jesper Schou Hansen

 

At nyt kapitel i sagaen om en broforbindelse mellem Islands Brygge og Enghave Brygge er netop skrevet. En enig Borgerrepræsentation har nemlig vedtaget et forslag fra Radikale Venstre og Venstre, der pålægger Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen fra Enhedslisten at få rettet henvendelse til ”Metroselskabet med henblik på deres medvirken til en foranalyse af en cykel- og gangbro mellem Enghave Brygge og Islands Brygge”.

Dermed rykker planerne om en bro mellem de to områder en anelse nærmere en realisering – selvom der fortsat ikke er afsat så meget som en enkelt krone til broen. For selvom broen mellem Islands Brygge og Enghave Brygge optræder i hele to lokalplaner, så er der aldrig fundet penge til projektet.

”Vi rykker stille og roligt frem mod en vedtagelse af en kombineret cykel- og gangbro. Det har været et radikalt ønske i mange år og derfor har vi stillet forslaget sammen med Venstre, så vi har kunne få processen lidt op i gear”, siger Mette Annelie Rasmussen, der er medlem af Borgerrepræsentationen for de Radikale.

De to partier begrunder forslaget med at ”en cykel- og gangbro over havnen mellem Enghave Brygge og Islands Brygge vil skabe et større opland til Metrostation Enghave Brygge, og medføre en markant forbedring af metrobetjeningen af den sydlige del af Islands Brygge til gavn for de mange beboere i området samt for Metroselskabets passagergrundlag”.

 

Baby-skridt

Hos Venstre mener Beskæftigelses- og Integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard, at det er glædeligt, at det nu er en enig Borgerrepræsentation, der vil skubbe projektet fremad.

”Vi fik sidste gang partierne til at forpligte sig til en handlingsplan – og vi har et såkaldt budgetnotat. Nu skal vi så have undersøgt, hvordan Metroselskabet passer ind i regnestykket. Skridtet derefter er at finde finansieringen”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard.

Ifølge hende så er der generelt alt for stor afstand mellem hvad borgerne med rimelig kan forvente ud fra lokalplaner – og så til hvornår noget gennemføres.

”Det er vel ikke urimeligt at forvente, at kommunen faktisk bygger en bro, når nu kommunen selv skriver det ind i planlægningen. Umiddelbart skulle man jo tro, at Enhedslisten, der har borgmesterposten på Teknik- og Miljøområdet, ville være bannerfører for en cykel- og gangbro. Men det er så ikke tilfældet. Så nu har en enig Borgerrepræsentation pålagt hende at gøre det”, siger Cecilia Lonning-Skovgaard (V).

Næste gange politikerne drøfter broen er formentlig i forårets såkaldte ”overførselssag”, hvor man skal finansiere den såkaldte foranalyse.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*