Flertal på Rådhuset vil have to nye metro-stationer i Nordhavn

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Den ydre del af Nordhavn skal bindes endnu bedre sammen med resten af København. Forligskredsen bag Lynetteholm vil sætte gang i den proces, der skal udvide metrolinje M4 med to nye metrostationer. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

.

Metroselskabet har har set på to mulige forlængelser af M4, der i dag har endestationen Orientkaj på højbane. Arbejdet skal præsenteres for Økonomiudvalget på Københavns Rådhus den 23. august, men der er allerede flertal for at gå videre med den blå linje blandt Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti i København. Det er den samme kreds af partier, der står bag Lynetteholm, og som før sommer præsenterede principaftalen om budget.

Den blå linje forlænger M4 med to stop ved Levantkaj og ved Nordhavn C, så steder som Tunnelfabrikken, Nordhavnstippen og Naturpark Nordhavn blot vil være en gåtur væk. Det næste store skridt, før metrostationerne kan blive en realitet, er en miljøkonsekvensvurdering, som Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen også skal træffe beslutning om at igangsætte.

.

Politisk glæde

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) er naturligt nok glad for planerne.

”Metroen er for alle – og for mange tusinder er den en fast følgesvend i løbet af dagen, når vi skal nemt og hurtigt fra A til B. Derfor skal vi udbygge metroen, så endnu flere københavnere kan få gavn af vores mest klimavenlige transportform i bydelene. København vokser, og 35.000 vil kalde Nordhavn for deres hjem i fremtiden. Det kalder på ansvarlige beslutninger nu – så vi sikrer, at metroen kan følge med det stigende antal beboere i området”, siger Sophie Hæstorp.

Det samme lyder fra Børne- og ungeborgmester Jakob Næsager (Kons), der ikke mener, at partiet kan få metro nok og gerne vil have endnu mere, og vil have koblet Rigshospitalet, Brønshøj og Husum på Metronettet.

“Med metroen er København blevet en rigtig storby. I de kommende år vokser vores nyeste bydele med boligområder og arbejdspladser for tusindvis af københavnere. En udbygning af metroen er derfor afgørende for at vores hovedstad hænger sammen og forbinder mennesker, job og bydele med hinanden. Det sikrer vi nu ved at forlænge M4 på Nordhavn”, siger Beskæftigelse- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V).

Gruppeformand Finn Rudaizky (DF) glæder sig over, at partierne trods forskelligheder har nået en fællesbeslutning. Han mener også, at man skal endnu videre med metroplanerne.

“I DF ser vi frem til kommende nye Metrolinjer til bl.a. Brønshøj og også gerne hospitals-Metro til de større hospitaler i Herlev, Rigshospitalet, Bispebjerg og Hvidovre. Politik kan være inspirerende og effektivt, men også skuffende. Det sidste er tilfældet, når nogle partier påstår, at de kæmper for bedre kollektiv trafik, men alligevel stemmer imod mere Metro”, siger Finn Rudaizky med slet skjult adresse til de såkaldte grønne partier i Enhedslisten og Alternativet, der trods paroler om grøn klimavenlig politik har valgt af være imod et af de største grønne og klimavenlige projekter.

.

Fakta om projektet

Metroselskabet har udredt to mulige metrolinjer – en rød og blå linje. Rød linje har tre stationer: v/Levantkaj, v/Krydstogtkaj og v/Fiskerikaj. Blå linje har to stationer: v/Levantkaj og v/Nordhavn C. Begge linjer friholder Nordhavnstippen for metrobyggeri.
Et flertal bestående af forligskredsen bag Lynetteholm vil gå videre med det blå hovedforslag, som Økonomiforvaltningen vurderer, har den bedste balance mellem økonomi, CO2-udledning, byrum og arealanvendelse.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*