Shanghai på charmeoffensiv i København

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

I disse dage danner København rammen for udstillingen ”Shanghai In My Mind”, der er en del af en større branding kampagne for den kinesiske millionby, der gerne vil slå sig op på også at være en design by.

.

Selve udstillingen blev skudt i gang fredag, hvor blandt andet udenrigsminister Jeppe Kofod var inviteret til at kaste glans over åbningen, der lige som selve udstillingen fandt sted på China Cultural Center på H.C. Andersens Boulevard i København.

Udstilling følger op på den 6. China International Import Expo, der netop er sluttet med succes. Den er den del af en globale turné hvor ”Shanghai In My Mind” udstillingen skal rundt i verden og være en promovering af Shanghais bybillede.

.

På turne

Udstillingen, der strækker sig over 90 dage, viser og deler de første kreationer af ni designere og kreative individer fra både Kina og udlandet, der kommer fra Danmark, Frankrig, Italien, Japan og Shanghai.

Den indeholder 15 sæt “Shanghai In My Mind” kunstplakater, der har til formål at brande byen gennem løbende at engagere globale designere og kreative individer i at give deres billedet af Shanghai. Plakaterne illustrerer Shanghai set gennem forskellige kunstneres briller. Noget af plakatkunsten er i stil som vi kender det fra klassiske københavner plakater, der har fået et strejf af 1950erne og andet i et mere futuristisk format, som matcher en 80’erne popart kultur. Alle viser de Shanghai som en by, der har en lang historie bag sig og er med til at portrættere byen ånd, arkitektur og byliv.

.

Fortæller historien om Shanghai

“Shanghai In My Mind” er samtidig et forsøg på at skabe en kulturel bro, der skal fortælle kinesiske historier og fremvise Shanghais mange sider. Den danske promovering af “Amazing Shanghai” har nøje udvalgte fotos, der afspejler Shanghais mange ansigt og ifølge arrangørerne ”skaber et samspil mellem levende scener fra det virkelige liv og fængslende plakatdesign”.

Har man besøgt Shanghai, så er der stor genkendelse i forhold til plakaterne, som i stor omfang fremviser et moderne Shanghai, og hvor det trækker på historien viser den arkitektoniske udviklingen byen har gennemlevet.

Shanghai er blevet udnævnt til en global kreativ designby af UNESCO, og København er officielt valgt som arkitekturens verdenshovedstad i 2023 af UNESCO.

.

.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*