Karen Blixen indtager byen: Monumental hyldest afsløret

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print
Tekst og foto: Jette Ingerslev

Under den azurblå aprilhimmel, i en frisk vind og en strøm af ord, nedsteg Karen Blixens ånd over byen. Hendes nærvær, for evigt forankret i bronze, blev afsløret for verden den 17. april, da Rikke Rabens storslåede skulptur blev afsløret på Sct. Annae Plads. Samlet omkring var cirka 100 personer, en blanding af dignitarer og fire af Karen Blixens egne slægtninge.

.

Indledning ved Marie Breyen Foss, der siden 2015-16 har arbejdet for at få Rikke Rabens lille bronzemodel udført i stor størrelse og opsat i København. Gennem årene har der været mange forhindringer af praktisk og økonomisk karakter.

Men vedholdenhed gav resultat. Nu kan det fremover ses på Sct. Annæ Plads, tæt på havnen, Ophelia Plads og Skuespilhuset: Karen Blixen i bronze i legemsstørrelse.

Niels Barfoed holdt en meget smuk tale om Karen Blixen. Omtalte lokalkvarteret og begrundede, hvorfor skulpturen kom til at stå netop her, hvor flere litterater, blandt andet forfatter og journalist Hermann Bang (1857-1912), der boede tæt ved i Toldbodgade, havde færdedes. Begge mødte undervejs i livet stor modstand, men de holdt fast i deres kurs. De ønskede begge to at yde deres ypperste.

.

Mødte Blixen

Karen Blixen havde en plan b som journalist for Politiken og drog også i 1940 til Berlin for at se og skrive om en by og et land i krig. Pga. Anden verdenskrig måtte hun ret hurtigt vende hjem.

Barfoed havde selv mødt Karen Blixen flere gange. Bl.a. i forbindelse med en langvarig fest hos Knud W. Jensen, hvor også forfatterne Thorkild Bjørnvig og hustru Birgit deltog. Så snart de hørte Karen Blixens bil forsvandt først Birgit og derpå Thorkild. Forholdet mellem Thorkild Bjørnvig og Blixen var langvarigt og til tider kompliceret og på Karen Blixen museets hjemmeside er en artikel dedikeret til deres forbindelse.

Karen Blixen er i godt selskab på Sct. Annæ Plads: Kong Christian X er med sin hest på vej ud på den befærdede Bredgade, midt på pladsen står finansmanden C.F. Tietgen (1829-1901), ambassader og de mange paladser.

.

I selskab med Herman Bang

Skulle hun en aften have brug for selskab, så vil hun nok opsøge sin åndsfælle, Herman Gang. Han havde i sin stue frit flyvende undulater, der kunne finde på at sætte sig på hovedet af gæsterne. Hvis Karen Blixen kommer til at føle sig ensom på sin plads, vil hun sikkert finde sammen med Herman Bang og hans bevingede venner. Velkommen på pladsen, Karen Blixen.

Efter Niels Barfoeds blændende fortælling, fjerne de fire Dinesen-efterkommere den grå presenning og Karen Blixen kom til syne i sin spinkle skikkelse, siddende i en vikingestol på et bronzetæppe, der igen er anbragt på en rødlig farvet svensk marmor, der giver tanker om Afrikas farver. Ansigtsudtrykket præget af et underfundigt optræk til smil.

Hun kan virke gådefuld som mange af sine noveller. Blikket er vendt mod syd mod hendes elskede Afrika.

.

Fra Babettes Gæstebud

Ellen Hilligsøes dybfølte oplæsning fra “Babettes Gæstebud” ramte især publikum, og Babettes proklamation: “En stor kunstner vil altid yde sit ypperste”, genlød i rummet. Mange til stede havde levet efter denne credo, stræbende efter excellence i deres egne bestræbelser.

Borgmester Line Barfod (Enhl.), der repræsenterede Københavns Teknik- og Miljøudvalget, udvidede en varm velkomst til skulpturen. Hun anerkendte afdelingens indsats for at sikre skulpturens passende placering og solide fundament oven på historiske tunneller og et nyligt anlagt overløbsbassin. På Københavns vegne udtrykte hun taknemmelighed for gaven, der nu inviterer besøgende til at engagere sig i Blixens arv, hvad enten det er ved at sidde i hendes selskab eller stige op på podiet for at grunde over hendes gådefulde smil.

.

Billedhugger Rikke Raben

Fremtiden lover godt, med diskussioner allerede i gang omkring skulpturens indvirkning og dens skaber, Rikke Raben. Mens Raben måske på nogle er relativt ukendt, bærer hendes håndværk præg af danske billedhuggere som Hanne Warming, Astrid Noack og Gerhard Henning.

Rikke Raben har været i mesterlære hos billedhugger Knud Nellemose og lært klassisk tegning
på Askou-Jensens tegneskole på Glyptoteket. Hun har skabt portrætter for private i ind- og
udland samt officielle portrætter af en række prominente personligheder, herunder Hendes
Majestæt Dronning Margrethe II, filminstruktør Lars von Trier, Professor Dr. Phil Jørgen Jensen,
Niels Bohr og andre på bestilling af Nationalbanken, Nationalmuseet og Niels Bohr Institutet
m.fl.
Senest har hun skabt et portrætrelief af Birthe Meyer, støttet af The John and Birthe Meyer
Foundation, til for Department of Clinical Physiology, Nuclear Medicine & PET, Rigshospitalet.
Rabens skulpturer kan ses på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, Den
Kongelige Mønt & Medalje Samling på Nationalmuseet, Niels Bohr Institutet, og
Videnskabernes Selskab.

Da ceremonien sluttede, stod Karen Blixen høj, et vidnesbyrd om hendes vedvarende ånd og litterære kunnen, der byder alle, der passerer forbi, velkommen til at fordybe sig i hendes tidløse visdom og eventyrfortællinger.

.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*