Ny kampagne sætter fokus på digital svindel

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

Københavns Kommune, Københavns Politi og Det Kriminalpræventive Råd lancerer i dag en kampagne, der opfordrer københavnerne til at tale åbent om digital svindel. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.

.

De seneste år er antallet af københavnere, der bliver udsat for digital svindel, steget. Derfor lancerer Københavns Kommune i samarbejde med Københavns Politi og Det Kriminalpræventive Råd en kampagne om digital svindel.

Med plakater i byrummet med teksten ‘Skal du have penge tilbage i byskat?’ vil kommunen gøre københavnerne opmærksomme på vigtigheden af at tale åbent med hinanden om digital svindel.

Plakaterne er designet til at skabe opmærksomhed ved at efterligne typiske svindelmails- og sms’er.

“Det er forfærdeligt, hvor mange københavnere, der bliver svindlet digitalt, og det kan have store konsekvenser for den enkelte. Som kommune vil vi gerne bidrage til at afhjælpe problemet. Jeg håber, at vi med kampagnen kan igangsætte en vigtig samtale om digital svindel på tværs af generationer, for det kan desværre ramme alle”, siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (Soc.).

.

Hvem taler du med?

Kampagnens overskrift ‘Hvem taler du med?’ lægger vægt på vigtigheden af at dele oplevelser med digital svindel for at øge bevidstheden om forskellige svindelmetoder og hjælpe hinanden med at undgå at falde i digitale fælder.

Men tilgangen handler også om at være bevidst om, hvem man taler med i telefonen eller får en mail eller SMS fra.

Ifølge Københavns Politi er det ikke mindst ældre københavnere, der bliver udsat for kontaktsvindel.

Derfor har kampagnen særligt fokus på denne gruppe.

Kampagnen skal både nå ud til de ældre selv, men også deres børn og børnebørn, som kan hjælpe de ældste københavnere med at gennemskue intentionen bag en mail, opringning eller sms.

.

Svindlerne bliver bedre og bedre

”De kriminelle udvikler hele tiden deres metoder, og det kan være svært at gennemskue, hvornår der er tale om svindel. Vi oplever desværre, at mange borgere udsættes for forskellige former for digital svindel. Så tal med dine ældre familiemedlemmer om, hvordan falske sms’er og mails ser ud, eller tag en snak med dine børn om, at også unge udsættes for digital svindel. Og tøv ikke med at melde det til politiet, hvis du har været udsat for digital kriminalitet,” siger politidirektør for Københavns Politi Anne Tønnes.

“Alt for mange bliver udsat for svindel online. De kriminelle udnytter vores travlhed, hjælpsomhed og tillid til hinanden og myndighederne til at bedrage os for større eller mindre beløb. Som borgere skal vi derfor klædes meget bedre på for at undgå digital svindel. Det Kriminalpræventive Råd anbefaler, at du stopper op og mærker efter, før du betaler, svarer eller klikker online”, siger Erik Christensen, formand for Det Kriminalpræventive Råd

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*