Så åbnede fjernbusterminalen – men uden infosystemet

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på pinterest
Del på email
Del på print

I dag blev den længe ventede fjernbusterminal ved siden af Ikea ved Dybbølsbro åbnet. Åbningen var udsat fordi et info-system skulle være klar. Men åbningen blev alligevel uden systemet, så passagererne skal indtil videre selv holde øje med hvor deres bus holder. Movia har indsat info medarbejdere til at hjælpe.
.

Selvom informationssystemet ikke er helt på plads til åbningen, så var de passagerer, som Havnefronten mødte samtidig med åbningen alligevel meget tilfredse med terminalen. “Den ser flot ud” og “her risikere man da ikke at blive kørt ned” var ord, som et par passagerer på vej til Bornholm satte på den nye terminal.

Og i modsætning til den gamle terminal i Ingerslevsgade ved DGI byen, så er den nye terminal da også en voldsom forbedring. Der er en moderne ventesal, hvor man kan sidde i læ og vente på bussen. En 7-Eleven kiosk så man kan købe kaffe og mad til turen – og med Ikeas lille udsalgshjørne med kaffe, kanelbullar og meget andet lige over for. Ombordstigning uden at skulle bekymre sig om forbipasserende cyklister. Og så kommende informationstavler, så man i fremtiden kan se, hvornår og fra hvilken perron busserne kører.

.

Infosystem klar .. men

Selve informationssystemet er sådan set klar. Det tog godt nok tre offentlige udbud, før der kom en kontrakt i hus.

Men udbuddet og så virkeligheden er ikke helt i overensstemmelse. Så i øjeblikket arbejder leverandøren på at få systemet til at matche de virkelige forhold og til afvigelser fra de standard systemer, som allerede kører i bl.a. Holland, som Movia har ønsket sig.

.

Stor glæde hos overborgmesteren

”I mange år har det været kaotisk og utrygt at stige af og på busserne på Ingerslevsgade. Det kan vi som en moderne, international storby ikke byde turister og andre rejsende. Den kollektive trafik skal være attraktiv og nem at bruge for alle. Derfor er jeg stolt af, at vi nu vinker endegyldigt farvel til trafikkaosset og i stedet kan byde rejsende og busser velkommen til en ny, moderne busterminal,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (Soc.), der stod for åbningen af terminalen

Terminalen er lavet til at kunne servicere ca. 1,4 millioner passagerer årligt. På et hverdagsdøgn er det ca. 195 busser.

Den nye busterminal ligger under Dybbølsbro på en smal tange mellem baneterrænet og Carsten Niebuhrs Gade. Derudover står 200 cykelparkeringspladser klar til dem, der tager cyklen.

.

Adgang til både s-tog og metro

Det er Vejdirektoratet, der har opført busterminalen for Københavns Kommune, mens Movia vil stå for den daglige drift. Københavns ejendomme står for at servicere selve bygningen.

Fremover bliver Dybbølsbro et nyt knudepunkt i byen, hvor flere transportformer mødes. Her er der god adgang for fjernbusserne fra Ring 02, og der er flere muligheder for offentlig transport i nærheden – bl.a. Dybbølsbro Station, buslinje 7A og 11 samt den kommende metrostation Havneholmen ved Fisketorvet, der åbner 22. juni.

Anlægsarbejdet til busterminalen begyndte i 2021. I alt har terminalen kostet mere end 165 mio. kr. hvilket er mere end det dobbelt af det oprindelige budget. Oprindeligt skulle terminalen have været klar allerede sidste år, men et fejludbud på informationssystemet udsatte åbningen. Nu er den så åbnet – uden infosystemet.

2 Comments

  1. Det er ærgerligt, at 7A lukker når Metroen åbner.
    Så vil der blive noget længere at gå, når en forsinket buslinje fra udlandet ankommer om natten. For der kører S-toget og linje 11 jo ikke.
    Hvordan bliver skiltningen til Metroen mon, når den nu åbner om 16 dage?

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*